Het wordt weer een lange dag vandaag, want om 4:00 is iedereen wakker. Wat wel weer handig is als je een beetje op tijd op pad wilt. De kids willen graag bagels voor ontbijt en Lotte heeft haar oog laten vallen op H&H Midtown Bagels. Deze bagel tent ligt aan de rand van Central Park en op weg naar het Guggenheim Museum, onze bestemming voor deze ochtend. Nadat we allemaal een keuze gemaakt hebben uit de 15 verschillende soorten bagels en 20 verschillende toppings zitten we aan een prima ontbijt. Het enige minpuntje: alleen Amerikaanse koffie. Straks dus nog maar even een decent cappuccino scoren.

Het Guggenheim is pas om 10:30 open en het is prachtig weer. Geen straf dus om met een grote omweg door Central Park naar het museum te lopen. Het voorjaar is in New York nog iets priller dan in Rotterdam: de meeste bomen zitten alleen nog vol knoppen en prachtige bloesem. We komen allereerst langs de Turtle Pond waar het daadwerkelijk stikt van de schildpadden. Daarna had ik mijn zinnen gezet op Strawberry Fields, de herdenkingsplaats voor de Beatles. Op Google Maps had ik een hoop foto’s gezien, waarbij de plaquette uitbunding was versierd met bloemen en er ook verschillende hippie-types rondstruinden. Toen wij er waren was alles kaal en leeg. Een beetje teleurstellend. Terug richting Guggenheim komen we nog langs het beeld van Alice in Wonderland.

Voordat we het museum binnengaan halen we nog een cappuccino with an extra shot bij Dean & Deluca op Maddison Ave.

Turtle Pond - Central Park
Turtle - Central Park
Strawberry Field
Alice in Wonderland

Het Guggenheim Museum is een schitterend en intrigerend gebouw, dat op zich al de moeite van een bezoek waard is. In de centrale hal spiraalt een gallerij omhoog tot aan de lichtkoepel boven in het dak. Een perfecte ruimte voor het vertellen van een verhaal. Het verhaal dat getoond werd tijdens on bezoek was dat van Dahn Vo, een Deense kunstenaar, geboren in 1975 in Vietnam. Aan de hand van ogenschijnlijk willekeurige voorwerpen schetst hij een beeld van de impact van de wereldgeschiedenis op zijn leven.

Guggenheim

We hebben voor vanmiddag een fietstour geboekt bij Baja Bikes. De metrorit van Manhatten naar Brooklyn verloopt vlot, dus hebben we voor we vertrekken nog tijd voor een heerlijke wrap bij Taheni, een Mediterraans restaurant om de hoek bij het meeting point in Brooklyn. Brooklyn is een mix van verschillende wijken variërend van superluxe huizen tot vervallen pakhuizen aan de Hudson, waar de benedenverdieping onder water loopt als het stormt en de wind verkeerd staat. We vertrekken door Sacket Street richting de Hudson. Een woning hier kost gemiddeld $3.5M en is dus alleen bereikbaar voor veelverdieners, die overigens wel hun hele carrière hun hypotheek aan het afbetalen zijn en dan na hun pensionering vaak verhuizen naar bijvoorbeeld Florida met de opbrengst van hun huis als pensioen. Over de Van Brunt Street, één van de vele straten, die vernoemd zijn naar Hollandse emigranten, rijden we naar de Brooklyn Waterfront Artists, waar je vanaf de kade het Vrijheidsbeeld kunt zien liggen. Hier vind je ook de pakhuizen die nog regelmatig onderlopen. Van hieruit rijden we langs de Hudson naar het Brooklyn Bridge Park. Op Pier 5, waar openbare sportvelden zijn gemaakt heb je een spectaculair uitzicht op Manhattan. Ook zie je naar het Westen Governors Island liggen, een voormalige marinebasis en tegenwoordig een populaire weekendbestemming voor New Yorkers.

Vertrek op de fiets
Sacket St. - Upperclass straat in Brooklyn (met fietspad!)
Pakhuizen aan de Hudson
Zicht op Manhattan achter de Brooklyn Bridge
Per fiets over de Brooklyn Bridge
Chinatown

Nadat we onder de Brooklyn Bridge zijn door gefietst rijden we door DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass), een voormalige fabriekswijk, maar nu met de thuisbasis van meer dan 500 tech bedrijven het Silicon Valley van New York. Vanaf hier steken we de Hudson over via de Manhatten Bridge, waar we Chinatown in duiken. Waar deze wijk in de jaren 80 van de vorige eeuw werd geteisterd door criminaliteit is het tegenwoordig één van de vele toeristische trekpleisters.

Panorama op Manhattan vanaf Brooklyn Panorama op Manhattan vanaf Brooklyn
Panorama vanaf het midden van de Brooklyn Bridge Panorama vanaf het midden van de Brooklyn Bridge

Ten zuiden van China Town, rond het Thomas Paine Park, is een hoge concentratie overheidsgebouwen. Op de voorgevel van het stadskantoor aan de Centre Street staat ‘New Amsterdam’ en een aantal wapens van Amsterdam. Midden op het plein krijgt één van onze tourgenoten een lekke band. Gelukkig heeft de gids een reserve binnenband bij zich. Helaas… de bandenlichters is ‘ie vergeten. Niet getreurd, op het plein staan ook zeker 40 Citi Bikes. Alleen laat de techniek ons in de steek, want de betaalpaal houdt stug vol dat er 0 fietsen beschikbaar zijn. Als last resort neemt de gids één van de dames achterop, zodat we de rit kunnen vervolgen. Aan de andere kant van de Brooklyn Bridge staat iemand van de verhuur met een vervangende fiets.

Diner at Threes Brewing Diner at Threes Brewing
Threes Brewing Bar Threes Brewing Bar

Rond half zes zijn we weer bij het meeting point. Het is nog steeds zeker 25°C en we hebben trek in een koel drankje. De gids wijst ons op Threes Brewing, een kleine brouwerij met een terras in de achtertuin. De dames gaan aan de ijsthee en ik laat me verleiden tot een IPA. Ze hebben er zoveel dat ik vergeten ben welke. Misschien was het wel een I Hate Myself. Na wat extended borrelhappen en een Burger voor de kids gaan we terug richting Manhattan voor een welverdiende nachtrust.