Dag 3. Vandaag vertrekken we naar ons eigenlijke reisdoel: Cambodja. Onze vlucht vertrekt om drie uur ’s middags, na het ontbijt vertrekken we naar Hong Kong Station voor de Airport Express terug naar het vliegveld. Omdat we niet helemaal zaten op te letten in de bus en twee haltes te laat zijn uitgestapt, hadden we nog een kleine extra trip door Central.

Een uurtje later dan gepland stijgen we op om aan het eind van de middag te landen op Phnom Penh International Airport. Voor Cambodja heb je nog een visum nodig (lees willen ze nog geld van je), dat je op het vliegveld kunt krijgen. Helaas heb ik hier geen foto van (is verboden), maar het visum loket is echt hilarisch: er zitten ongeveer 10 ambtenaren op een rij en iedereen doet één handeling: de één schrijft iets op het visum, de volgende plakt hem in het paspoort en degene daarna zet er nog een stempel op. Alles bij elkaar zijn we ongeveer 10 minuten bezig. Niet slecht…

Nu begint het decadente gedeelte van de reis: in de aankomsthal staat onze gids met een bordje. Ik kan er na jaren backpacken nog steeds niet aan wennen. Het alternatief: met twee vermoeide kids op zoek naar een bus en een guesthouse is overigens ook niet aanlokkelijk. Efin, een uur later, het verkeer in Phnom Penh is een drama, arriveren we in het hotel.

Nadat we onze bagage op de kamers hebben gebracht lopen we langs de oever van de Tonlé Sap rivier naar het restaurant voor ons eerste Cambodjaanse diner. Het restaurant ligt direct aan het water en het uitzicht is prachtig. De Cambodjaanse keuken lijkt sterk op die van Thailand en Vietnam. Na wat kleine verwarring over vegetarisch eten zitten we aan een heerlijk diner.